digitale kunst
Ik maak digitale schilderkunst op mijn iPad. Daarbij gebruik ik de app Procreate. Deze digitale kunstwerken zijn te koop als als fine art fotoprint op dibond, mat gelamineerd. Andere dragers, zoals papier of karton, zijn ook mogelijk.
Prijzen zijn inclusief btw en exclusief verzendkosten. Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid. Een certificaat biedt zekerheid en maakt een kunstwerk extra waardevol.
Terugkerende Vormen, vier digitale schilderijen
De vormen in dit vierluik herhalen zich in verschillende grootten en kleuren. Ze roepen associaties op met zeilboten op zee, een thema dat soms terugkeert in mijn werk. Zeilboten associeer ik met dynamiek en beweging.
Hoe geef je een gevoel van beweging aan stilstaande vormen in het platte vlak? Dat is een vraag die Paul Klee al bezig hield. Hij was een Zwitsers-Duitse schilder en kunsttheoreticus (1879–1940), bekend om zijn speelse, abstracte stijl en experimentele gebruik van kleur en vorm.
Hij ontdekte allerlei manieren om dynamiek te suggereren in een schilderij of tekening. Eén daarvan is om uitgesproken horizontale, verticale en diagonale lijnen en vlakken te vermijden. Die zouden namelijk statisch zijn.
Daar kun je ongetwijfeld over twisten. Maar wat blijkt? Ik heb de regel hier min of meer toegepast. Niet opzettelijk, maar blijkbaar werd ik wel onbewust beïnvloed door wat ik erover heb gelezen.
Zest, drie digitale schilderijen
Ik ben gestart met een eenvoudige digitale tekening van citroenen en peren. Toen ben ik gaan spelen met kleuren, blend modes en filters. Daardoor verschillen deze drie werken onderling van elkaar. De compositie blijft dezelfde.
De titel ‘Zest’ verwijst naar de schil van citrusvruchten, zoals de citroenen die je in dit stilleven ziet. Daar zit dus een directe link tussen titel en thema. ‘Zest’ roept associaties op met frisheid van smaak, geur en kleur.
‘Zest’ betekent ook levendigheid en enthousiasme, wat aansluit bij de expressieve kleurstellingen en de dynamische lijnen. Die dynamiek in de lijnvoering is ontstaan door verschillende lagen aan te maken in verschillende kleuren, en die een beetje te verschuiven ten opzichte van elkaar.
De nummering (I, II, III) benadrukt dat de werken samen een serie vormen, maar toch elk hun eigen karakter hebben. De verschillende kleurenpaletten maken elk werk uniek, maar ze blijven visueel en thematisch verbonden.
Deze serie is ontstaan toen ik ging schilderen met acrylverf op een ondergrond die daarvoor niet geschikt bleek te zijn. De verf hechtte namelijk niet aan het oppervlak. Er vormde zich wel een prachtige structuur, gedeeltelijk door mijn toedoen en gedeeltelijk vanzelf. Zo’n balans vind ik altijd heel spannend.
Aangezien de verf dus niet bleef plakken, heb ik snel foto’s gemaakt. En die ben ik gaan bewerken op mijn iPad. Dit zijn de resultaten daarvan.
Ik heb deze serie ‘De Structuur van Water’ genoemd. Die titel kwam zomaar in mijn hoofd op. Alsof ik een cadeautje kreeg. Om verschillende redenen vind ik deze titel wel passen:
- Mede dankzij het gebruik van water is deze structuur ontstaan.
- De structuur heeft een organisch karakter; het lijkt iets levends, gegroeid uit water.
- Als je aan water denkt, denk je niet direct aan een structuur (tenzij je chemicus bent misschien).
- Het woord ‘structuur’ suggereert eerder een vaste vorm dan een vloeibare vorm.
- Dus deze titel geeft wat frictie. En zonder frictie geen kunst.
On the Bayou
‘Bayous’ zijn moerasachtige gebieden in het zuiden van de Verenigde Staten, met name rond New Orleans in Louisiana. Met hun dichte vegetatie en mysterieuze waterwegen zijn ze een perfect decor voor spookverhalen.
Er zou bijvoorbeeld een weerwolf rondzwerven die kleine kinderen eet. Er zou ook een spookschip rondvaren, bevolkt met zielen van gevluchte slaven. En je kunt ook de geest van een beroemde 19e eeuwse Voodoo-priesteres tegenkomen.
Zoiets wonderlijks heb ik nooit meegemaakt, maar er is me iets overkomen dat wel een beetje past in deze sfeer. Het begon in januari 2023, toen maakte ik dit digitale werk. En ik begreep het niet. Maar desondanks vond ik het wel geslaagd. Soms gebeurt dat.
Enkele maanden later reisde ik naar het zuiden van de VS en daar zag ik voor het eerst van m'n leven de bayous. Op dat moment dacht ik totaal niet aan dit kunstwerk, maar eenmaal weer thuis zag ik het meteen: dit is een bayou! Mysterieus…
On the Bayou I
50x100cm
directdruk op dibond
gesigneerd
€ 750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
Wave after Wave
Dit zou een strandscène kunnen zijn. Een golf die het zand raakt. En daarna de volgende. En de volgende... Het licht is helder en zacht.
De keuze voor het staande formaat is opvallend. Het benadrukt de verticale dimensie van de lucht en de uitgestrektheid van de zee.
Wave after Wave
80x60cm
fine art fotoprint op dibond
mat gelamineerd
gesigneerd
€ 750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
When Darkness falls
Dit digitale werk lijkt een uitzicht vanaf het Wad. Afgaand op de diepe, gedempte kleuren is het avond, of winterdag.
De keuze voor het staande formaat is opvallend. Het benadrukt de verticale dimensie van de lucht en de uitgestrektheid van de zee.
When Darkness falls
80x60cm
fine art fotoprint op dibond
mat gelamineerd
gesigneerd
VERKOCHT
Where is the Moon when nobody looks?
In dit digitale kunstwerk zou je twee manen kunnen ontdekken: de donkerrode bol bovenin en de meerkleurige sikkel onderin. De bovenste maan is warm van kleur, maar staat niet direct in verbinding met de vormen eronder. De halve maan onderaan is juist geïntegreerd in die andere vormen. Ze is op subtiele wijze vermomd binnen de compositie.
Deze dubbele maan-symboliek geeft het werk een filosofische ondertoon. Het kan je aan het denken zetten. Bijvoorbeeld over verwachtingspatronen en vanzelfsprekendheden.
Where is the moon when nobody looks?
50x50cm
fine art fotoprint op dibond
mat gelamineerd
gesigneerd
€ 750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
What is left of the real world?
Zie je ooit een stukje van de reële wereld op een schilderij? Wat heb je daarvoor nodig? Moet het allemaal heel goed lijken? Moet het realistisch zijn, zoals een foto? Of is het dan nog steeds niet de echte wereld? Het blijft een schilderij. Toch?
Een figuratief schilderij representeert de wereld om ons heen. Maar in deze kleurvlakken, geometrische vormen en transparante lagen valt moeilijk nog iets figuratiefs te ontdekken.
Het raster van lijnen en kleuren creëert een gevoel van diepte, alsof je door een reeks vensters of schermen heen kijkt. Is daarachter nog iets? Is er een diepere laag? Is er een diepere betekenis? Of is dit het?
What is left of the real world?
50x50cm
directdruk op dibond
50x50cm
gesigneerd
€750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
When the Shadow goes astray
Een minimalistische compositie, gebouwd op een grote, zachtgroene ruimte. De felgele cirkel linksboven doet denken aan de zon. Maar het zou ook een volle maan kunnen zijn tijdens een midzomernacht. Dan wordt het bijna niet donker.
De witte vormen aan de rechterkant kunnen wolken voorstellen die zachtjes over de groene hemel drijven. Maar wat is dan die donkere vorm aan de onderkant? Is dat de spreekwoordelijke ‘moonlight shadow’? De schaduw van iets dreigends, iets onbekends?
When the Shadow goes astray
60x80cm
fine art fotoprint op dibond
mat gelamineerd
gesigneerd
€ 750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
Circular Growth
Een digitale compositie van kleurrijke, overlappende cirkels op een donkergroene achtergrond. Je kunt het gevoel krijgen dat je door verschillende lagen van kleuren heen kijkt. De compositie zorgt ook voor een constant veranderend focuspunt, waarbij je ogen van de ene cirkel naar de andere worden getrokken.
Het kleurgebruik en de vormen roepen misschien associaties op met bloemen en bloemblaadjes, of met cellen en celgroei. Het mooie van abstracte kunst is dat het openstaat voor meerdere interpretaties.
Circular Growth
60x80cm
fine art fotoprint op dibond
mat gelamineerd
gesigneerd
€ 750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
Chrystal Growth
Uitgangspunt voor het digitale schilderij was een winterse foto van ijskristallen op het raam. Die worden ook wel 'ijsbloemen' of 'bloemen op de ramen' genoemd. Zo ontstond dit semi-abstracte bloemstilleven.
De ijskristallen verspreiden zich als een fragiel netwerk over het vlak en vermengen zich met de andere bloemachtige vormen.
Chrystal Growth
80x60cm
fine art fotoprint op dibond
mat gelamineerd
gesigneerd
€ 750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
Nordic Light
Hoewel ik nog nooit het noorderlicht heb gezien, heb ik het toch geschilderd. Of eigenlijk: eerst heb ik dit werk gemaakt en ik heb het pas later naar het noorderlicht vernoemd, vanwege de kleurovergangen.
De zachte, vervaagde contouren van de horizon, de huizen en de bomen suggereren een landschap dat wordt omhuld door deze natuurlijke lichtshow, waarbij de wereld als het ware oplost in het lichtspektakel. Het werk kan een gevoel van verwondering oproepen, of een besef van de nietigheid van de mens.
Nordic Light
60x80cm
fine art fotoprint op dibond
mat gelamineerd
gesigneerd
€ 750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
The Seven Seas
‘De zeven zeeën bevaren’ is een uitdrukking om aan te geven dat iemand de hele wereld heeft bereisd. Van oudsher ging dat vaak per schip, over zeeën en oceanen met verre horizonten.
Maar je kunt ook reizen zonder je een centimeter te verplaatsen. Bijvoorbeeld terwijl je naar dit werk kijkt. Waar leiden je gedachten je naartoe? Ver weg? Dichtbij? Bekend of onbekend terrein?
The Seven Seas
60x90cm
fine art fotoprint op dibond
mat gelamineerd
gesigneerd
€ 750
Elk digitaal kunstwerk is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.
Voorbeeld van een digitaal kunstwerk dat is afgedrukt op dibond: