olieverfschilderijen

Mijn werk gaat over veerkracht en vergankelijkheid. Ik vind inspiratie in natuurlijke processen van ontstaan, bestaan en vergaan. Het zijn fundamentele lagen in mijn werk, die zichtbaar worden op het grensvlak van figuratief en abstract.

Ik creëer interactie tussen schilderkunst en digitale kunst. Klassieke schildertechnieken vertaal ik naar het digitale domein en vice versa. Zodoende ontwikkel ik een hybride beeldtaal waarin traditie en vernieuwing elkaar versterken.

Mijn werk spreekt voor zichzelf, maar een kijkje in de keuken van de kunstenaar kan interessant zijn. Niet als voorschrift voor een interpretatie, maar als opstapje naar een persoonlijke kunstervaring.

Nieuw werk!

olieverf en acrylverf op paneel
80x60cm

Meer info volgt.

Brandgang (Firebreak) olieverf op doek

Soms ontstaat een schilderij intuïtief. Zo ook Brandgang. Pas toen het werk klaar was, zag ik een strook groen, ingeklemd tussen verzengende hitte.

De warme, roestige tinten boven en onder suggereren een landschap dat door vuur is aangetast. De hitte heeft zijn sporen nagelaten, maar in het midden is er groen. Is het een barrière die het vuur tegenhoudt dat van twee kanten komt? Of is dit het moment voordat het vuur alles opslokt?

De titel Brandgang verwijst naar die smalle, kwetsbare grens tussen verwoesting en overleving. Blijft het groen bestaan, of wordt het alsnog verteerd? Dit schilderij geeft geen antwoord op die vraag.

 

Brandgang

40x40cm

olieverf op doek

gesigneerd

met ophangsysteem

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

The Time that never was, olieverf op paneel

De grijsbruine vormen in dit olieverfschilderij zijn erin gekrast. Ze balanceren tussen figuratief en abstract. Sommige kijkers zien huizen en boerderijen. Anderen zien rotsen en stenen. Was er ooit een tijd dat de wereld er zo uitzag? 

 

De kleurkeuze suggereert een landschap. De horizon is vaag en de scheiding tussen hemel en aarde is nauwelijks zichtbaar. Het lijkt wel alsof de wereld is vervaagd en alleen de essentie van het landschap overblijft.

 

Aan dit schilderij is geen kwast of penseel te pas gekomen. Het is geschilderd met inktrollers.

 

The Time that never was

40x60cm

olieverf op canvaspaneel

gesigneerd

ingelijst in baklijst

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

Autumn Mood, olieverf op paneel

Door te werken met zachte penselen en te poetsen met oude lappen, laat ik de kleuren in elkaar overlopen en de vormen vervagen. Er ontstaat een zacht weefsel van kleuren. De bomen en struiken lossen bijna op in de lucht. Dat maakt het landschap vaag en mistig, maar misschien ook wel dromerig. Een plek om op te gaan in een meditatieve herfststemming.

 

Autumn Mood

60x40cm

olieverf op canvaspaneel

gesigneerd

ingelijst in baklijst

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

The Forest, olieverf op paneel

Met dit schilderij probeer ik de essentie van het bos te vangen. In plaats van een letterlijke weergave van bomen en bladeren te geven, richt ik me op de onderliggende atmosfeer en energie van het bos, als een plek van rust en verwondering.

 

De boomstammen zijn maar vaag zichtbaar. Het donkere groen langs de randen vervloeit naar geel in het midden, waardoor het lijkt alsof daar verderop meer licht is. Dit roept mogelijk een gevoel op van mysterie en diepte.

 

The Forest

60x40cm

olieverf op canvaspaneel

gesigneerd

ingelijst in baklijst

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

Autumn Tree I, olieverf op paneel

Een grillige dans van takken en bladeren. Ik heb dit werk 'alla prima' geschilderd in enigszins gedurfde kleurencombinaties, met inktrollers en paletmes.

 

'Alla prima' wil zeggen dat je niet wacht tot een verflaag droog is, maar meteen doorgaat met schilderen. Daardoor ontstaat energiek effect, een gevoel van vitaliteit. Alsof deze boom werkelijk een vorm van energie bevat. De boom wil zijn eigen verhaal vertellen en laat zich niet hinderen door de grenzen van het canvas.


Autumn Tree I

50x40cm

olieverf op canvaspaneel

gesigneerd

ingelijst in baklijst

 

Nightswimming, olieverf op paneel

In dit olieverfschilderij vecht de donkere voorgrond om aandacht met de heldere maan erboven. Allebei zijn ze neergezet in ruwe penseelstreken en gelaagde texturen. De bergketen op de achtergrond is weergegeven in verzadigde kleuren en geeft het schilderij een gevoel van diepte.

De reflecties in het water roepen een gevoel van beweging op, alsof iemand in het koele meer zwemt. De titel ‘Nightswimming’ (ook een song van R.E.M.) geeft het werk een sfeer van avontuurlijke momenten. 


Nightswimming

40x50cm

olieverf op gessobord 

gesigneerd

ingelijst in baklijst

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

Autumn Tree II, olieverf op paneel

Deze tweede herfstboom is nog wat abstracter. De vormen zijn hoekiger, bijna geometrisch. Ik heb dit schilderij ‘geboetseerd’ uit verschillende verflagen. Het is dus 'alla prima' geschilderd, dat wil zeggen: niet wachten tot een verflaag droog is, maar meteen doorwerken. Ik heb inktrollers en paletmessen gebruikt.


Het spel van licht en schaduw rondom de takken suggereert dat de boom nog even geniet van de herfstzon, terwijl hij zich voorbereid op de winter.

 

Autumn Tree II

50x40cm

olieverf op gessobord

gesigneerd

ingelijst in baklijst

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

Sea Level, olieverf op paneel

‘Sea Level’ betekent zeespiegel, of zeeniveau. Het wereldwijde zeeniveau wordt tegenwoordig via satellieten gemeten. Referentiepunt daarbij is een denkbeeldig oppervlak waar de zwaartekracht overal gelijk is. Dat noemen ze de ‘geoïde van de aarde’. 

 

Ik vind het fascinerend dat een verschijnsel als de zeespiegel, dat ons zoveel zorgen baart, gemeten wordt ten opzichte van een denkbeeld. Nu wil ik niet de klimaatsceptische kant op. Het gaat me meer om een filosofisch aspect: het denkbeeld als mentale voorstelling van ervaringen, waarnemingen, percepties.

 

Dit schilderij is misschien geen denkbeeld, maar toch wel een beeld van de zee. Dit beeld is gevormd met behulp van mijn zintuigelijke waarneming: de deining van de golven, de zoute zeelucht, enzovoort. Dat doe ik dus heel anders dan een satelliet.

 

 Sea Level

40x50cm

olieverf op canvaspaneel

gesigneerd

ingelijst in baklijst

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

The Golden Hour, olieverf op paneel

Bij het maken van dit olieverfschilderij heb ik gebalanceerd tussen enerzijds het oproepen van de essentie van een landschap en anderzijds het vermijden van een realistische weergave. Zo kunnen abstracte vormen en figuratieve thema’s samensmelten tot iets nieuws. 


Dit werk is geschilderd met allerlei tinten geel en goudbruin. Daarmee geef ik een tijd van de dag aan: het gouden uur. Eigenlijk is er twee keer per dag een gouden uur: het uur na zonsopkomst en het uur voor zonsondergang.

The Golden Hour

40x50cm

olieverf op gessobord

ingelijst in baklijst

gesigneerd

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

Delicate Landscape, olieverf op paneel

Bij het maken van dit olieverfschilderij heb ik gebalanceerd tussen enerzijds het oproepen van de essentie van een landschap en anderzijds het vermijden van een realistische weergave. Zo kunnen abstracte vormen en figuratieve thema’s samensmelten tot iets nieuws. 

Dit schilderij is heel 'schraal' geschilderd. Dat wil zeggen: dunne lagen olieverf, waardoor het wat delicaat overkomt.


Delicate Landscape

60x40cm

olieverf op gessobord

gesigneerd

ingelijst in baklijst

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

On the Bayou, olieverf op paneel

‘Bayous’ zijn moerasachtige gebieden in het zuiden van de Verenigde Staten, met name rond New Orleans in Louisiana. Met hun dichte vegetatie en mysterieuze waterwegen zijn ze een perfect decor voor spookverhalen.

Er zou bijvoorbeeld een weerwolf rondzwerven die kleine kinderen eet. Er zou ook een spookschip rondvaren, bevolkt met zielen van gevluchte slaven. En je kunt ook de geest van een beroemde 19e eeuwse Voodoo-priesteres tegenkomen.

Dit schilderij heet ‘On the Bayou’. Ik heb het geschilderd toen ik alweer een jaar terug was van een inspirerende reis door het zuiden van de VS. Blijkbaar was de inspiratie in een sluimerstand gegaan, om er veel later pas weer uit te komen. Dat gebeurt wel eens.

Aan dit schilderij is geen kwast of penseel te pas gekomen. Het is geschilderd met inktrollers.

 

On the Bayou

60x40cm

olieverf op gessobord

gesigneerd

ingelijst in baklijst

prijs op aanvraag

Elk olieverfschilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

Among Rocks and Stones I, aquarel en acryl op papier

Deze twee schilderijen op papier zijn verkenningen van het oeroude vulkaangebergte in de Auvergne. De focus ligt niet zozeer op herkenbare vormen, maar op kleur en textuur.

In dit schilderij wordt de erosie van het landschap weergegeven door de afgeschraapte delen van het papier. Deze techniek roept de verweerdheid en de ruigheid van het vulkanische gesteente op.

 

Among Rocks and Stones I

36x48cm

aquarel en acrylverf op papier 

Hahnemühle aquarelpapier 640 grs.

gesigneerd

ingelijst met passepartout achter glas (50x60cm)

prijs op aanvraag

Elk schilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.

Among Rocks and Stones II, aquarel en acryl op papier

Deze twee schilderijen op papier zijn verkenningen van het oeroude vulkaangebergte in de Auvergne. De focus ligt niet zozeer op herkenbare vormen, maar op kleur en textuur.

In dit schilderij zou je de grijze, rode en roze vormen kunnen zien als die typische, rotsachtige formaties die je in de Auvergne op bergkammen ziet. De groene vlakken en gebogen lijnen daaronder kunnen associaties oproepen met weilanden of bossen.

Among Rocks and Stones II

36x48cm

aquarel en acrylverf op papier

Hahnemühle aquarelpapier 640 grs.

gesigneerd 

ingelijst met passepartout achter glas (50x60cm)

prijs op aanvraag

Elk schilderij is uniek en wordt geleverd met een Certificaat van Echtheid.