kunst in opdracht

 

Momenteel neem ik werk in opdracht aan. Dat wil zeggen dat ik op verzoek een schilderij voor je kan maken. Daarbij houd ik dan rekening met jouw voorkeuren en specificaties. Denk aan: formaat, thema, materiaal. Het kan gaan om digitale kunst of een schilderij in olieverf. Neem gerust contact op als je meer wilt weten.

Mijn werk gaat over veerkracht en vergankelijkheid. Ik vind inspiratie in natuurlijke processen van ontstaan, bestaan en vergaan. Het zijn fundamentele lagen in mijn werk, die zichtbaar worden op het grensvlak van figuratief en abstract.

Ik creëer interactie tussen schilderkunst en digitale kunst. Klassieke schildertechnieken vertaal ik naar het digitale domein en vice versa. Zodoende ontwikkel ik een hybride beeldtaal waarin traditie en vernieuwing elkaar versterken.

Mijn werk spreekt voor zichzelf, maar een kijkje in de keuken van de kunstenaar kan interessant zijn. Niet als voorschrift voor een interpretatie, maar als opstapje naar een persoonlijke kunstervaring.

Hieronder een voorbeeld van een recente opdracht: een groot tweeluik voor een vergaderzaal. Digitale kunst, afgedrukt op akoestische panelen.

“Grondgedachten” (2023)

iPad-kunst (digitale kunst)

gedrukt op akoestische fotopanelen

370 x 185 cm per paneel

 

Mijn werk spreekt voor zichzelf, maar een kijkje in de keuken van de kunstenaar kan interessant zijn. Niet als voorschrift voor een interpretatie, maar als opstapje naar een persoonlijke kunstervaring.

 

Dit tweeluik heb ik gemaakt in opdracht van Ruud Mantingh, algemeen directeur van Aequator Groen + Ruimte, een advies- & onderzoeksbureau op het gebied van bodem, water, natuur en landbouw. 

Het is een vrije verbeelding van het werkveld van Aequator Groen + Ruimte. Het laat zien dat we de grond onder onze voeten hard nodig hebben. Voor natuur, landbouw, huizen, wegen, water, windmolens, enzovoort. In ons mooie vlakke land moeten we balanceren tussen verschillende belangen. Grond is schaars. Er is kennis nodig om de puzzel te kunnen leggen.

Deze twee digitale kunstwerken zijn elkaars spiegelbeeld. En toch ook weer niet. De (vrije) vogels en de (noodzakelijke) windmolens staan niet samen op een schilderij, maar ze staan wel op dezelfde plek, elk op hun eigen schilderij. Ze kunnen immers niet op dezelfde plaats tegelijk zijn, maar er moet ruimte zijn voor allebei. In het linkerpaneel zie je sporen van de mens, maar het blijft er rustig en ruim. In het rechterpaneel is de menselijke invloed op het landschap groter; de mens is nadrukkelijker aanwezig.

De akoestische panelen zijn geleverd door easy noise control, een bedrijf dat gespecialiseerd is in akoestiek en geluidsisolatie.